fredag 8 oktober 2010

Att måla en tårta

Jag fick ett mail häromdagen från en tjej som hade varit inne här på tårtbloggen och kikat lite och hon undrade vad jag menade med att jag målar tårtor. Därför tänkte jag visa hur jag gör när jag målar en tårta. Jag målar alltså med ätbara färger, som är lite geléaktiga i konsistensen, men som går att blanda med vatten och då blir ungefär som vanliga vattenfärger. I det här fallet målade jag på sugarpaste, men det går precis lika bra med ofärgad marsipan, (sugarpasten är dock vitare i färgen). 1. Det första jag gör är att jag "skissar" upp motivet på sugarpasten. Som ni ser har jag en bild att utgå ifrån. I det här fallet hade födelsedagsbarnet klara önskemål om vilken bild han ville ha. Oftast letar jag själv reda på en bild på internet eller i någon målarbok till exempel.
2. Här har jag kommit en bit på vägen och målat dit de flesta detaljerna. Jag målar allt med vanliga penslar i olika tjocklek (runda och platta). Det spelar egentligen ingen roll vilken sorts penslar man använder, men något som är bra att tänka på är att de inte tappar "hårstrån" för lätt, eftersom dessa då fastnar i bilden och därmed i tårtan = inte gott!
3. Nu börjar bilden bli klar och jag har även målat en bakgrund, eftersom jag sedan ska skära till bilden lite för att anpassa den efter tårtans form.
Och så en närbild. Hur den färdiga tårtan blev visar jag imorgon =).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar